Comunicate de presa Comunicate de presa

Înapoi

Comunicat Săptămâna diplomației comerciale - concluzii și măsuri pentru remodelarea arhitecturii comerțului exterior și strategiilor invstiționale românești

COMUNICAT DE PRESĂ

Săptămâna diplomației comerciale -  concluzii și măsuri pentru remodelarea arhitecturii comerțului exterior  și strategiilor invstiționale românești

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a organizat, în perioada 10-14 iulie, forumul Săptămâna diplomației comerciale și cea de-a IX-a reuniune a consilierilor economici, din rețeaua de reprezentare externă a României.

Participanții la eveniment, reprezentanți ai comunității de business, ai mediului universitar, ai autorităților publice centrale și locale, ai corpului diplomatic și consilierii economici din rețeaua externă au făcut în aceste zile o radiografie detaliată a activittății de comerț exterior din ultimul an.

Au fost, totodată, analizate sarcinile și orientările strategice privind dezvoltarea și diversificarea exporturilor românești și investițiilor străine în România, oportunitățile de dezvoltare a afacerilor companiilor autohtone pe piețele externe, precum și noi inițiative și proiecte majore de cooperare, care să conducă la ajustarea și actualizarea Strategiei Naționale de Export, pe de o parte și la eficientizarea activităților rețelei consilierilor economici externi, pe de altă parte.

În marja forumului, pe parcursul întregii săptămâni, au avut loc întâlniri B2B între antreprenori români, care doresc fie să crească amprenta investițională pe piețe externe fie să demareze afaceri în străinătate, pe domeniile de interes: Industria Construcțiilor de Mașini/Autovehicule și Accesorii/ Subansamble Auto/Nave și Componente/ Aeronave/ Industria de Securitate și Apărare/ Industria electronică/Echipamente și Aparate Electrice/Electrotehnice și Energetice/ IT&C/ Metalurgie și Siderurgie/ Industria Petrolului/Foraj, Produse Alimentare și Produse Bio/ Vinuri și Băuturi Alcoolice/Mobilă și Prelucrarea Lemnului/Construcții și Materiale de Construcții/ Produse din Cauciuc/Material Plastic și Termopane/ Produse din Sticlă și Porțelan, Design Vestimentar/ Organizare evenimente, Confecții și Accesorii de lux/ Textile Prelucrate/ Îmbrăcăminte, Confecții și Tricotaje/ Încălțăminte și Marochinărie/ Produse Cosmetice și Naturiste/ Producție Cinematografică/ Servicii Informatice, Aplicații, Inclusiv Jocuri Electronice/ Bijuterii/ Protecția și Securitatea Muncii.

A fost subliniat rolul major al investițiilor străine directe în modernizarea și creșterea potențialului productiv al economiei românești, cu impact direct în creșterea ponderii exporturilor cu valoare adăugată mare, creșterea ponderii acțiunilor de cooperare economică în structura schimburilor comerciale, precum și rezolvarea problemelor de finanțare a exportatorilor și contractorilor români.

Discuțiile s-au axat pe:

  • necesitatea dezvoltării cooperării economice și a parteneriatelor de afaceri cu marile corporații și companii străine, inclusiv prin colaborarea la realizarea in comun de proiecte și de obiective de investiții pe terțe piețe,
  • intensificarea colaborării cu instituțiile și organizațiile internaționale,
  • susținerea și apărarea intereselor economice ale exportatorilor români în cadru instituțional,
  • implementarea proiectelor de dezvoltare a capacității administrative pentru obiective de dezvoltare a exportului,
  • dezvoltarea unor proiecte eligibile în Strategia UE pentru macro-regiunea Dunării,
  • implementarea proiectelor de dezvoltare a coridoarelor logistice.

În context, a fost apreciat parteneriatul public privat derulat în cadrul Consiliului de Export, care prin activitatea de consultare și colaborare cu structurile asociative reprezentative ale mediului de afaceri, a condus la o promovare susținută a exporturilor românești.

Totodată, analizele și consultările din cadrul Consiliului de Export au determinat domeniile strategice în structura exportului românesc, pe anumite piețe țintă, prin care se vizează în special promovarea produselor și a serviciilor inovative sau creative, corelate cu oportunitățile de export existențe pe piețele externe.

Un alt subiect abordat s-a referit la necesitatea extinderii, consolidării și reconfigurării rețelei de reprezentare economică și comercială a României în străinătate, care, în acest moment este subdimensionată, astfel încât să se acopere cât mai bine toate zonele de interes pentru amplificarea exporturilor, valorificarea crescută a potențialului de cooperare și atragere de investiții și creșterea calității activitătilor de promovare, cooperare economică și politici comerciale.

Pentru atingerea obiectivelor identificate a fi implementate în perioada următoare s-a convenit consolidarea dialogului nemijlocit între Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și structurile asociative reprezentative ale mediului de afaceri interesate să participe la construirea unei economii sustenabile și competitive.

Un prim pas în substanțializarea dialogului minister-comunitatea de business va fi realizat săptămâna viitoare, când, la solicitarea secretarului de stat Sterică Fudulea consilierii economice din rețeaua externă de reprezentare economică și comercială vor efectua vizite de lucru în teritoriu, la companii româneși cu cifre ale exporturilor ridicate, selectate la recomandarea Cosiliului de Export.

La finalul celor 4 zile de analize și schimb de informații, astăzi, a avut loc o sesiune de concluzii și recomandări în care, printre altele, s-a decis:

  • la nivelul companiilor:

    • Acordarea unei atenții sporite calității și competitivității produselor, dar și modului de prezentare,
    • calificarea personalului care se ocupă de exporturi,
    • crearea strategiilor de marketing,
    • participarea la târguri și expozitii internaționale, fie individual fie în cadrul pavilioanelor naționale
    • crearea paginii de website profesionale, cel puțin bilingv, în română și engleză,
    • accesarea programelor destinate IMM-urilor / promovării exporturilor / proiecte din fonduri structurale,
    • folosirea portalului de comerț (www.portaldecomert.ro - oportunități de afaceri),
    • apelare la rețeaua externă a MMACA pentru promovarea produselor și sprijin în identificarea de parteneri de afaceri;
    • alcătuirea unor prezentări profesionale ale firmei şi produselor, în limba engleză sau limba ţării-ţintă, care să fie remise potenţialilor parteneri (inclusive prin intermediul BPCE-urilor).
  • la nivelul asociatiilor profesionale:

    • organizarea și derularea de programe de pregătire a companiilor membre în domeniul comerțului exterior,
    • crearea de baze de date cu toate companiile membre și interesele acestora,
    • diseminarea tututor informațiilor de interes către toți membrii (oportunități de afaceri, proiecte în care pot fi angrenați, programe dedicate mediului de afaceri, evenimente ș.a.),
    • orientarea acțiunilor internaționale spre piețele cu cel mai semnificativ potențial de afaceri pentru membri;
    • website-uri profesionale, cu link-uri către autoritățile / programele / platformele de promovare a afacerilor sau exporturilor;
  • la nivelul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat:

    • completarea rețelei externe și reorganizarea arhitecturii acesteia pentru a acoperi cât mai bine toate zonele de interes;
    • dinamizarea activității BPCE-urilor – în primul rând în ceea ce privește organizarea de forumuri economice și alte acțiuni destinate îmbunătățirii imaginii despre climatul de afaceri din România, promovării exporturilor românești și atragerii de investiții străine în țara noastră;
    • crearea unei platforme profesionale interactive pentru postarea oportunităţilor de export, cooperare şi investiţii de către firme, asociaţii profesionale şi BPCE-uri;
    • crearea unei baze de date cu producătorii și exportatorii români, pe domenii, care să poată fi folosită în activitatea de promovare a produselor românești / inclusiv pentru diseminarea directă a cererilor de ofertă sau a propunerilor de cooperare identificate de consilierii economici externi;
    • continuarea organizării de acțiuni în teritoriu, cu ajutorul structurilor asociative reprezentative ale mediului de afaceri, pentru informarea cât mai largă a cercurilor de afaceri în privința programelor și mijloacelor disponibile pentru promovarea activităților economice în general, a exporturilor și internaționalizării;
    • editarea și punerea la dispoziţia BPCE-urilor a unor materiale promoționale;
    • diseminarea pe scară largă a informaţiilor privind activitatea BPCE-urilor şi contactele acestora;
    • organizarea de acțiuni promoționale în țară și în străinătate (forumuri de afaceri, conferinţe, seminarii „Invest in Romania", „Romania – Your Business Partner" etc.);
    • continuarea organizării Săptămânii Diplomaţiei Comerciale, care să includă şi acţiuni în alte oraşe, organizate în colaborare cu autorităţile locale şi camerele de comerţ teritoriale.
    • parteneriate cu autoritățile locale (prefecturi, municipalități) pentru crearea de centre regionale de asistență pentru investitori și exportatori (mai ales acolo unde nu vor exista agenţii pentru IMM-uri, comerţ şi investiţii).
    • continuarea implementării programelor destinate IMM-urilor (Start up Nation, internationalizare),
    • finalizarea și aplicarea cât mai rapidă a proiectelor de acte normative destinate îmbunătățirii climatului de afaceri (Legea prevenirii, Legea parteneriatului public privat, Legea lobby-ului, măsuri de debirocratizare, Legea holdingului s.a.).

Biroul de presă al Ministerului pentru

Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat